Jointflow wint HU Ureka Mega Challenge

Johannes Gijsbers gooit zijn armen in de lucht, op het gezicht van Maarten Prins verschijnt een glimlach. Het duo is de winnaar van de HU Ureka Mega Challenge met de Jointflow, een app voor fysiotherapeuten.

Johannes (student fysiotherapie) en Maarten (oud-student fysiotherapie) ontvangen 20.000 euro en persoonlijke coaching. Ze krijgen een jaar lang de tijd om te zorgen dat hun Jointflow op de markt verschijnt. Ze hopen dat de Jointflow al over een half jaar op de Nederlandse markt verkrijgbaar is.

Dure systemen
De app helpt fysiotherapeuten om bij te houden of en hoe een patiënt vooruit gaat. Dat is volgens de makers nu alleen te meten met dure systemen. 'Dure systemen worden ingewisseld voor een simpele app die iedereen kan gebruiken', vertelde Maarten tijdens de presentatie.

Tijdens de live-show van de HU Ureka Mega Challange bij de faculteit Gezondheidszorg streed het duo tegen de bedenkers van TransMotion, een app voor oefentherapeuten Cesar, en de Priority Pager, een nieuw oproepsysteem voor verpleegkundigen.

Concurrentie
Hoewel de jury kritisch was tijdens de vragenronde, hield de Jointflow de concurrentie achter zich. Tijdens de presentaties kreeg de Priority-Pager van tweedejaars verpleegkunde Dorinde Herkink echter de meeste handen op elkaar. De pieper van het oproepsysteem selecteert op prioriteit, waardoor degene die de zorg het hardst nodig heeft als eerste wordt geholpen. Daarnaast stuurt de Priority-Pager de oproep direct naar de juiste hulpverlener door.

De bedenkers van TransMotion, docenten CesartherapieCindy Bastiaansen en Nienke Smorenburg, bleven ook achter zonder prijs. De TransMotion ondersteunt patiënten om verantwoording te nemen over hun eigen gezondheid. Met behulp van vragen, interactie en spelletjes in de app wordt het veranderen van beweeggedrag in de eigen omgeving leuker, eenvoudiger en uitdagender.

De hogeschool organiseert de HU Ureka Mega Challenge dit jaar voor het eerst en gaat daarbij op zoek naar innovatieve initiatieven in de zorg. Hierbij wordt samengewerkt met het UMC Utrecht, dat al langer een eigen Ureka Challenge organiseert.