Instituutsraden: 9,5 procent van de studenten heeft gestemd

De HU heeft voor het eerst mogen stemmen op de nieuwe instituutsraden. 9,5 procent van de studenten heeft gestemd voor deze nieuwe instituutsraden.

‘Een voorzichtig positieve ontwikkeling’, noemde Kiescommissie-voorzitter Mathi Vijgen het, omdat het percentage hoger ligt dan bij vorige verkiezingen.

Bij de medewerkers lag het aantal uitgebrachte stemmen zoals gebruikelijk een stuk hoger. Maar met 47,9 procent was het ook nog eens meer dan bij verkiezingen in de laatste jaren.

De uitslag werd dinsdagmiddag bekend gemaakt in de kantine aan Bolognalaan 101. Ruim zestig mensen, vooral studenten, waren erbij toen alle namen van de gekozen leden per raad werden opgesomd. Aan sommige tafels werd de uitslag met groot enthousiasme ontvangen: applaus, omhelzingen en snelle telefoontjes om het resultaat door te geven. Na de uitslag doken ze gretig in de precieze cijfers, die inmiddels ook online staan (zie ook onder artikel).

Nog niet definitief
Studenten en medewerkers konden tussen 16 en 22 januari stemmen. Voor studenten waren er op vijftien instituten verkiezingen, bij medewerkers waren dat er veertien. De verkiezingen waren nodig omdat de faculteiten per 1 februari dit jaar worden opgeheven. De instituutsraden bestaan doorgaans uit drie studenten en drie medewerkers, bij grote instituten elk vier. Ook kunnen aspirant-leden een plaats krijgen in de raad, maar zij hebben geen stemrecht.

Overigens is de uitslag formeel nog niet definitief, omdat er nog de mogelijkheid is om beroep in te dienen tot 22 februari. Wel zullen de raden vanaf 1 februari al actief zijn, tot 1 september 2018. In de tussentijd wordt de gehele medezeggenschap aan de HU tegen het licht gehouden. Vanaf september 2017 moet er een nieuw medezeggenschapsreglement zijn.

Zie de zetelverdeling kandidaten (pdf) en de zetelverdeling lijsten (pdf).