In gesprek met college over plan tot afschaffen faculteiten

Na de aankondiging van collegevoorzitter Jan Bogerd dat het college van bestuur de faculteiten op wil heffen, kwamen er veel vragen van medewerkers. Daarom organiseert het college enkele bijeenkomsten voor het personeel.

Het artikel (inloggen) verscheen in de herfstvakantie op Sharepoint en het nieuws stond bijna onderin: het college wil de faculteiten ‘in de huidige vorm’ opheffen. De instituten en docententeams worden dan de leidende organisatorische eenheden binnen de hogeschool. Op zich een logische stap, maar voor velen kwam het bericht als een donderslag bij heldere hemel.

Het besluit ontmoet bijval, maar er zijn ook veel vragen. Vallen de instituten (die meestal enkele opleidingen herbergen) straks direct onder het college? Wat wordt de plaats van de lectoraten? En hoe gaat de medezeggenschap geregeld worden? Deze en andere zaken worden momenteel besproken met de directies van faculteiten, instituten, HU Diensten, lectoren en leden van de Hogeschoolraad.

Dwarsverbanden
Ook andere medewerkers krijgen de kans hierover met het college van gedachten te wisselen. Er zijn bijeenkomsten gepland op maandag 30 november (11.30 tot 13.00 uur) en donderdag 17 december (14.00 – 15.30 uur).

Achtergrond van de plannen is dat er in toenemende mate dwarsverbanden voorkomen bij onderwijs en onderzoek, terwijl de hogeschool is ingedeeld in zes faculteiten. Die structuur begint meer en meer te knellen. Door het opheffen van de faculteiten moet de organisatie flexibeler kunnen opereren en het onderwijs beter kunnen aansluiten op ontwikkelingen in het werkveld.

De locaties van de gesprekken worden nog bekendgemaakt. Aanmelden kan via CvB@hu.nl. Zie ook de blogs van collegevoorzitter Jan Bogerd (en reacties).