Huurprijs van studentenkamers weer gestegen

Studenten moeten opnieuw dieper in de buidel tasten voor een kamer. Dat meldt het onlineplatform Kamernet, waar woonruimte wordt aangeboden.

De kamerprijzen gingen in Utrecht het afgelopen jaar met 4,6 procent omhoog. Landelijk stegen de prijzen 1,4 procent. Kamernet verklaart dat de grote stijging in Utrecht wordt veroorzaakt door het structurele tekort aan kamers.

De gemiddelde huurprijs van een kamer in de Domstad bedraagt momenteel 473,98 euro. Het aantal te huren kamers in Utrecht steeg met 681 van 15.954 naar 16.635. De gemiddelde prijs per m2 is 20,70 euro.

Landelijk waren de kamers in 2013 gemiddeld 1,4 procent duurder dan in 2012. Een student betaalde in 2012 een gemiddelde huurprijs van 415 euro voor een kamer. In 2013 lag dit bedrag op ruim 420 euro. Amsterdam is de duurste studentenstad. Daar betaalt een student gemiddeld 538 euro.

In de steden Rotterdam, Groningen en Eindhoven daalde de gemiddelde huurprijs ten opzichte van 2012.

De Landelijke Studenten Vakbond blijft zich hard maken voor voldoende betaalbare kamers voor studenten. ‘Ondanks dat het aanbod stijgt, blijven grote tekorten bestaan. Dat verschilt erg per stad, maar in Utrecht of Amsterdam is het vinden van een kamer een onmogelijke opgave. Huisbazen hebben vrij spel en vragen woekerprijzen voor een klein zolderkamertje’, verklaart Jorien Janssen, voorzitter van de LSVb.