HU-studenten lanceren website Aan de Maliebaan

Aan de Maliebaan zaten in de Tweede Wereldoorlog NSB’ers, verzetsmensen en onderduikers. Geschiedenisliefhebbers die willen weten wat zich precies ‘in de spannendste straat van Nederland tijdens de bezetting’ afspeelde, kunnen kijken op www.aandemaliebaan.nl, gemaakt door drie HU-studenten.

De site is een aanvulling op het gelijknamige boek van journalist en HU-lector Ad van Liempt en wordt dinsdag 26 april officieel gelanceerd. Samme Kleijn (21, vierdejaars Software Engineering) is een van de studenten die meewerkte. ‘Het was een leuk project,’ zegt Samme. Door dit project is hij anders naar de Maliebaan gaan kijken: ‘Voorheen was het voor mij gewoon een lange straat met veel advocatenkantoren. Als ik er nu fiets, weet ik precies welk verhaal bij welk pand hoort.'

Rondleiding
Wie over de Maliebaan loopt, kan via de site op een tablet of smartphone de geschiedenis van elk pand bekijken. ‘Je kunt zelf navigeren en krijgt als het ware een rondleiding over de Maliebaan’, zegt Samme. ‘Het is vooral bijzonder dat er op de Maliebaan zoveel verschillende groeperingen zaten. Het verzetspand zat bijvoorbeeld heel dichtbij het hoofdkwartier van de NSB.’

De website bevat daarnaast een flinke hoeveelheid beeldmateriaal en fragmenten uit het boek van Ad van Liempt, dat vorig jaar omstreeks deze tijd verscheen.

Joods monument
Eerder werkte Samme mee aan het maken van het digitale Joods Monument, waarop de verhalen en foto’s van 95 vermoorde Joodse Utrechters staan: ‘Dit deden we met dezelfde groep, omdat we het een goed doel vonden,’ zegt Samme. ‘Ad van Liempt was bij de oplevering van het monument en vroeg ons of we een website voor hem wilde maken. We vonden het een mooi vervolg op het Joods Monument en het staat ook goed op je cv,’ aldus Samme.

Foto: Slecht weer tijdens de parade op de Maliebaan, bij het elfjarig bestaan van de NSB, december 1942. Later die dag krijgt Mussert de inhoudsloze titel 'Leider van het Nederlandse volk'.
Bron: www.aandemaliebaan.nl, Het Utrechts Archief