HU-studenten kritisch over nieuwe huisvesting

Studenten zijn matig te spreken over het nieuwe huisvestingsconcept van de HU. Zij geven de studeeromgeving, waaronder de instituutspleinen, een zuinige 2,6 (op een schaal van 1 tot 5).

Dat is een van de uitkomsten van een onderzoek onder studenten van de gerenoveerde locatie Heidelberglaan 7 en de (tijdelijke) huisvesting op Nijenoord 1, Daltonlaan 200-300, Daltonlaan 400-500 (foto) en Bolognalaan 101. De enquête is gehouden in april en is ingevuld door ruim duizend respondenten. Het Kenniscentrum Center for People and Buildings voerde het onderzoek uit, net als het eerdere onderzoek onder medewerkers.

Privacy
Studenten vinden dat er in de gebouwen veilig kan worden gestudeerd (score 3,9) en er kan voldoende kennis en ervaring worden uitgewisseld (een 3,4). Maar de gebouwen zijn niet echt prettig om te studeren (een 2,5), de inrichting draagt weinig bij aan de onderwijskwaliteit (een 2,3) en werkt zeker niet inspirerend (een 2,1). De waardering over zaken als mogelijkheid tot concentreren, de aanwezigheid van privacy en de vindbaarheid van docenten schommelen rond een matige 2,5.

Over de bereikbaarheid van de gebouwen zijn de studenten met een 4,0 positief en ook zijn zij te spreken over de oriëntatie in het gebouw (een 3,1) en de openheid van de studeeromgeving (een 3,2). Redelijk tevreden zijn ze over de facilitaire diensten (een 3,3) en ict-voorzieningen (een 3,0). Kritisch zijn ze over het aantal, de soorten en beschikbaarheid van de werk-, studie- en overlegplekken: de oordelen variëren van een 2,3 tot en met 2,8. Het delen van plekken door docenten en studenten kan ze niet echt bekoren: een 2,8.

Flexplekken
In het nieuw ingevoerde huisvestingsconcept het Nieuwe Werken en Leren beschikken de docenten niet over een eigen kantoor, maar werken ze zij aan zij met studenten  op verschillende soorten flexplekken. Ruim 40 procent van de studenten vindt dat dit concept een negatieve invloed heeft op het studeren, tegenover 15 procent die stelt dat het een positief effect heeft. De rest meent dat het geen invloed heeft of weet het niet.

Studenten zijn over het algemeen minder ontevreden dan docenten, stelt een begeleidend schrijven van Center for People and Buildings. Wel blijken er per gebouw een aantal verschillende kritiekpunten te bestaan. Studenten hebben het idee dat hun inbreng weinig heeft opgeleverd. Net als bij de medewerkers kan een dialoog met studenten over verbeteringen ‘de onvrede wellicht ombuigen naar meer tevredenheid’, schrijft het Kenniscentrum. Alle studenten zijn inmiddels uitgenodigd voor een werkconferentie over de huisvesting, op donderdag 26 mei.

Het algemene rapport en de onderzoeken per locatie staan op Sharepoint (inloggen).