HU-studente Simone van Laar is Pabo Voorleeskampioen

De vijfde landelijke finale van de Pabo Voorleeswedstrijd is gewonnen door tweedejaars pabostudente Simone van Laar. De jury prees de winnares om haar energieke en sprankelende voorkomen.

De juryleden, bestaande uit schrijver Arend van Dam, directeur stichting Entoen.nu Hubert Slings en docent Nederlands Marion Valent (Hogeschool Leiden), waren unaniem in hun oordeel. ‘Simone keek op vanzelfsprekende wijze de zaal in en kwam los van de tekst’, vertelt de jury. De pabostudente mag zich nu een jaar lang Pabo Voorleeskampioen van Nederland noemen.

De finale van de Pabo Voorleeswedstrijd vond plaats in TivoliVredenburg in Utrecht. 38 studenten van de 42 pabo-opleidingen deden mee aan de wedstrijd. De finalisten lazen voor uit het boek Ik kan nog steeds niet vliegen van Anna Woltz. In de voorrondes mochten ze zelf hun boek kiezen, maar in de finale moesten ze onvoorbereid hun talent laten zien.

De wedstrijd is een initiatief van Stichting Lezen in samenwerking met de Openbare Bibliotheken en stichting Entoen.nu. Het doel van de wedstrijd is pabostudenten enthousiast te maken over kinder- en jeugdboeken, zodat zij dat later kunnen overbrengen aan hun leerlingen.

Foto: Jurgen Koopmanschap