HU-student bouwt app tegen slechte concentratie

Dinsdag houdt ze een bijeenkomst om de mening van studenten te horen.

Gül Akcaova (23), bijna klaar met Business Management, gaat een app bouwen waardoor je minder snel afgeleid zou raken.

Bijna 60% van de studenten uit het hoger onderwijs hebben last van een slechte concentratie. ‘Het grote gebruik van sociale media speelt daarbij een belangrijke rol’, zegt Gül. De app krijgt dan ook een functie waardoor studenten alle inkomende berichten kunt uitschakelen, maar nog wel kunt bellen.

Verder krijgt de app een chatfunctie waarmee studenten die een soortgelijk vak volgen om hulp kunt vragen. ‘Anoniem, want het moet niet een soort Tinder worden’, vertelt Gül. Tot slot attendeert de app je er elke 25 minuten op dat het tijd is voor een korte pauze van vijf minuten, want dat is bewezen effectief.

Dinsdag de 19e organiseert Gül een bijeenkomst over hoe om te gaan met afleiding. Hier gaan studenten met elkaar in gesprek over de oorzaak en oplossingen van afleiding. Ook zal Gül een paar tips geven om beter te kunnen studeren. In de toekomst wil ze meer van dit soort bijeenkomsten organiseren. Gül: ‘De app wordt voor studenten, dus het is belangrijk om met hen in gesprek te gaan.’

Gül is zelf snel afgeleid tijdens het studeren. Na wat rondvragen bleek ze bij lange na niet de enige te zijn en besloot ze op dit onderwerp af te studeren. Ze schakelt inkomende berichten al uit en past de 25/5 minuten-methode toe en heeft hier veel baat bij. ‘Studenten streven naar een zo hoog mogelijk cijfer zonder dat het ten koste gaat van hun vrije tijd. Concentratie is daarvoor belangrijk’, zegt Gül.

De pilotversie van de gratis applicatie komt rond oktober uit.