HU leert mbo’ers bedrijfsovername

Lector voor bedrijfsoverdracht krijgt 320.000 euro om mbo’ers te stimuleren tot bedrijfsovername.

In maart 2013 zei Lex van Teeffelen, lector bedrijfsoverdracht en innovatie, het al: 'We moeten als HU uit een ander vaatje tappen en dit flink opschalen'.

Hij had het over het probleem van bedrijfsovernames. Te vaak worden gezonde bedrijven opgeheven omdat niemand ze wil overnemen. Terwijl zo'n bedrijfsovername een ideale start zou kunnen zijn voor net afgestudeerde ondernemers in spe. Daarom biedt zijn lectoraat al langer de minor Bedrijfsovername aan binnen de HU. Maar zo'n minor alleen was niet genoeg om het probleem op te lossen, constateerde Van Teeffelen begin vorig jaar.

Nu stelt het ministerie van OCW  320.000 euro beschikbaar om de HU-minor Bedrijfsovername en franchising in verkorte vorm aan te bieden op ROC's. Tegelijkertijd wordt de minor voortaan landelijk aangeboden aan alle hbo-studenten. Bedoeling is dat 25 studenten daadwerkelijk een bedrijf overnemen in het najaar van 2015. Met deze opschaling tapt de HU al uit een iets groter vaatje.

De verkorte minor voor mbo'ers mikt op honderd ondernemende studenten van een Handels of Ondernemersacademie, niveau 4, in de Randstad. Zij zullen een programma van 15 bijeenkomsten volgen gedurende 6 maanden. Van Teeffelen is nu bezig met de selectie van deelnemende ROC's.