HU krijgt percentage van omzet boekverkoop

Studenten van alle opleidingen van de HU kunnen met ingang van dit jaar bij boekhandel Studystore terecht voor hun studieboeken. De HU ontvangt daarvoor een percentage van de omzet.

Tot voor kort hadden veel van de afzonderlijke opleidingen contact met de boekhandel maar nog niet allemaal. Vorige week tekenden de hogeschool en Studystore een contract waardoor de winkel de boeken van alle opleidingen gaat aanbieden. Studenten kunnen op www.studystore.nl hun opleiding intikken waarna de complete boekenlijst verschijnt. ‘Het voordeel voor de student is dat hij of zij meteen de correcte lijst voor zich krijgt, inclusief tweedehands opties. Zij hoeven bijvoorbeeld niet meer de ISBN-nummers van de boeken op te zoeken of de juiste druk te achterhalen voordat ze boeken gaan inkopen’, zegt projectleider Emi Stikkelman van de Dienst Studentzaken.

Ook voor de studieverenigingen is het goed nieuws. Zij kunnen regelen dat de verkoop via een portal op hun website verloopt. Het aantal boekverkopen wordt geregistreerd en de vereniging ontvangt daar dan een vergoeding voor van Studystore. Op deze portal kunnen studenten tevens aangeven dat zij lid van de vereniging willen worden, wat volgens Stikkelman bij een andere instelling tot een forse verhoging van het ledenaantal heeft geleid. Twee verenigingen van de HU zijn met de boekhandel in gesprek om de verkoop via hun kanalen te laten lopen. Dat zijn SVP van de opleiding pedagogiek en SV Ingenium van het Instituut Engineering and Design.

Ook de HU heeft voordeel van de nieuwe afspraken. Voor elke directe bestelling bij Studystore vloeit een bepaald percentage naar de hogeschool waarna het wordt doorgesluisd naar het project HUXtra, een nieuw initiatief dat ondersteuning biedt aan ambitieuze studenten die zich bezig houden met topsport, medezeggenschap of het runnen van een bedrijf.

Studystore is een landelijk opererende studieboekenwinkel waar zowel online als in winkels materialen gekocht kunnen worden, zoals de vestigingen in het centrum van Utrecht en in De Uithof (foto). Studenten die boeken bestellen bij Studystore of via een studievereniging krijgen vijf tot tien procent korting. Het blijft mogelijk om het studiemateriaal bij andere boekhandels of tweedehands aan te schaffen.