HU-docent Laurens Vreekamp rockt TEDxUtrecht

Laurens Vreekamp, HU docent interaction design en Docent van het jaar 2013, fietste donderdagmiddag met een ov-fiets het podium van de Stadschouwbug Utrecht op. Hij was een van de sprekers op TEDxUtrecht en schopte tijdens zijn babbeltje tegen TED aan, want die filmpjes zijn niet de beste manier om nieuwe informatie tot je te nemen.

‘Ik moet jullie wat bekennen: ik ben geen grote fan van TEDX, ik vind dat TEDx moet veranderen’, vertelde Vreekamp de zaal. Een heftig statement zo in het hol van de leeuw, maar hij had een sterke onderbouwing voor zijn statement. Vreekamp: ‘Ik kijk weleens een video en dan denk ik: de sprekers zijn fantastisch en de onderwerpen zijn interessant, maar de manier waarop de ‘talks’ verspreid worden is niet goed. Er zit niet genoeg actie in, je bent er als kijker niet genoeg bij betrokken.’

Vreekamp doet zijn best z’n studenten te betrekken bij de onderwerpen die hij in zijn lessen bespreekt: ‘Ik geloof dat studenten meer leren als ze al die ideeën en kennis meenemen als ze naar college komen en daarover met elkaar in discussie gaan. En dan moeten ze uitleggen waarom ontwerpen en methodes goed of slecht zijn.’ En dat is wanneer je kennis pas echt opslaat.

Aan het einde van zijn college gaf de docent alle geïnteresseerden vijf tips om ideeën beter te delen en kennis beter over te brengen.

De ‘talk’ van Laurens kan je hier terugkijken. Hij is vanaf 40 minuten aan de beurt.

De video’s de 17 andere sprekers en alle artiesten die op kwamen treden kan je hier terugkijken.