Columns

HU helpt vluchtelingen lesgeven

Henk Penseel was (onder andere) docent aan de HU en blogt sinds 2010 voor de Trajectum-site. Ditmaal over de hulp aan een vluchtelingenkamp in Kenia.

‘Ja, ik kom er nog wel op terug’, zei Jaap van Voorst menig keer als ik hem voorstelde dat er voor toekomstige leerkrachten veel ervaring opgedaan kon worden in ontwikkelingslanden en met name in Kenia. Daar had de Faculteit Economie en Management sinds 2008 een goede samenwerking met de Moi University. Jaap had inmiddels het directeurschap van het instituut Business Administration verruild voor diezelfde functie bij het instituut Archimedes.

Toen ik hem eind 2013 vertelde dat ik op eigen gelegenheid naar Kenia ging, vroeg hij: ‘Kijk eens of je afspraken voor ons kunt regelen met de leiding van de Faculteit Educatie van de Moi University en een aantal middelbare scholen in de omgeving. Want we willen daar toch eens de mogelijkheden bekijken.’ Dit heeft geleid tot succesvolle bezoeken met studenten. Een van de begeleidende docenten, Nicole Reith, werd zo gegrepen dat zij het initiatief nam tot een groots project dat nu in de steigers staat.

Nicole las dat de Vodafone Foundation een Instant Classroom Project had opgezet in Afrika om ervoor te zorgen dat vluchtelingenkampen gratis toegang krijgen tot het internet. Vodafone zorgt voor een makkelijk verplaatsbare kist met daarin alles wat nodig is voor een internetverbinding en duizenden tablets om op te werken. Natuurlijk zijn daar programma’s voor nodig en moeten leerkrachten opgeleid worden.

En hier ligt een fantastische kans voor de Faculteit Educatie, die al ruim vijf jaar met de digitale leeromgeving HUbl (blended learning) werkt. Vodafone werd benaderd en men reageerde enthousiast. Volgens de UNESCO zaten in 2013 zo’n dertig miljoen kinderen in de leeftijd van zes tot elf jaar niet op school in de Sub-Sahara regio. Daar ligt ook de Noord-Keniaanse plaats Kakuma met 182.000 inwoners en een vluchtelingenkamp met 346.000 volwassenen en kinderen (Mondiaal Nieuws, april 2016). Het Instituut Archimedes wil nu met een team van docenten naar Kakuma om daar leerkrachten (55 procent is nu zelf vluchteling) te trainen en samen met collega’s van de Moi University programma’s te ontwikkelen.

De HU is nu naarstig op zoek naar financiële steun. Vodafone heeft miljoenen in het project gestopt. Maar ze profiteren ook van allerlei investeringen, zodat geen winstbelasting betaald hoeft te worden. Mark Zuckenberg beloofde vorig jaar 99 procent van zijn Facebook-aandelen in een non-profit organisatie te stoppen. Bill Gates en J.D. Rockefeller deden iets dergelijks. Enerzijds weten deze heren de belasting te ontduiken waardoor regeringen minder geld voor het onderwijs hebben, anderzijds moeten we bij hen aankloppen of ze ons project willen steunen.