Hogeschoolraad tegen komst The Student Hotel

De Hogeschoolraad (HSR) keert zich tegen de vestiging van The Student Hotel in Utrecht. Een meerderheid van de raad ging woensdag 5 april akkoord met de ondertekening van een protestbrief van VIDIUS studentenunie.

In de brief roept VIDIUS het college van B&W op om geen toestemming te geven aan The Student Hotel zich in de stad te vestigen. Het schrijven is ondertekend door onder meer de studentgeleding van de universiteitsraad en het Erasmus Student Netwerk Utrecht. Vanavond staat The Student Hotel op de agenda van een raadsinformatiebijeenkomst.

The Student Hotel is met de gemeente in gesprek over de opening van een vestiging in Hoog Catharijne. De organisatie opereert in meerdere Nederlandse steden, waaronder Amsterdam. VIDIUS, studentenfractie Student & Starter, de plaatselijke PvdA en studentenvakbond LSVb zijn tegen de komst van The Student Hotel. B&W vindt dat de onderneming in principe welkom is in Utrecht.

Tijdelijke oplossing
De ondertekening van de VIDIUS-brief leidde in de Hogeschoolraad tot discussie. Sommigen vinden dat een dergelijk hotel een tijdelijke oplossing kan zijn voor internationale studenten die net in de stad aankomen en huisvesting zoeken. The Student Hotel functioneert ook in andere steden en voorziet kennelijk in een behoefte. Algemeen wordt onderschreven dat er voldoende huisvesting moet komen voor buitenlandse studenten.

Het aantal internationale studenten dat in Utrecht komt studeren groeit, net als in de rest van Nederland. Hiermee stijgt de woningnood onder deze groep. The Student Hotel speelt in op deze vraag. Maar VIDIUS wil niet dat studenten noodgedwongen in een hotel verblijven. The Student Hotel zelf zegt dat zaken als huurrechten niet gelden voor de onderneming omdat het een hotel is.

Geen huurbescherming
Volgens VIDIUS hebben bewoners van het hotel geen huurbescherming zodat zij zomaar op straat gezet kunnen worden. Ook zijn de huurprijzen niet gebonden aan een maximum: kamers bij The Student Hotel zijn veel duurder dan bij andere aanbieders van gemeubileerde woningen, stelt VIDIUS. Een ander bezwaar is dat personeel op elk moment de kamers kan betreden.

‘Daarom roepen wij het Utrechtse College van B&W op geen Student Hotel, of vergelijkbare woonconcepten die zich voordoen als hotel, te huisvesten in Utrecht’, schrijft VIDIUS. ‘We hopen dat het college daarentegen ruimte kan maken voor huisvestingsconcepten voor internationale studenten die zich wel aan het huurrecht houden.’