Studenten Rotterdam: drie procent voelt zich geen M of V

Zo’n drie procent van de studenten voelt zich geen man of vrouw, blijkt uit een groot onderzoek van het blad Profielen onder studenten van de Hogeschool Rotterdam. Ruim 6.300 van hen beantwoordden allerlei vragen over gender en geaardheid.

Het is misschien een kleine groep die zich niet thuis voelt in de hokjes ‘man’ of ‘vrouw’, maar het onderwerp houdt de gemoederen in de samenleving flink bezig. Volgens ‘het grote gender- en geaardheidonderzoek’ in Rotterdam identificeren ongeveer 190 respondenten zich niet als mannelijk of vrouwelijk.

Op de Universiteit van Amsterdam, Radboud Universiteit Nijmegen, Universiteit Leiden en de Erasmus Universiteit Rotterdam zijn al genderneutrale wc’s geplaatst. Een flinke hoeveelheid studenten van de Rotterdamse hogeschool zou zulke toiletten prima vinden: twintig procent van de mannen en 34 procent van de vrouwen.

Homoseksualiteit
Ook de acceptatie van homo’s komt in het onderzoek aan de orde. Zes procent van de respondenten keurt homoseksualiteit af, terwijl twee procent – allemaal mannen – het zelfs oké zou vinden om zogeheten ‘LGBTI’ers’ te mishandelen.

Volgens de redactie van Profielen is het niet uit te sluiten dat de enquête vaker is ingevuld door mensen die meer met geaardheid en gender bezig zijn, maar komen de cijfers overeen met landelijke gemiddelden.