Hogescholen willen meer student-ondernemers

Er moet in het hbo meer aandacht komen voor studenten die een eigen bedrijf willen opzetten, vinden voorzitter Thom de Graaf van de Vereniging Hogescholen en prins Constantijn. Een topondernemersregeling en een nieuwe master moeten daarbij helpen.

Bij de hogescholen moet ondernemerschap beter worden verweven in het onderwijs, zeiden De Graaf en prins Constantijn van Oranje, speciaal gezant van ondernemersplatform StartupDelta, vanmiddag bij de opening van het hogeschooljaar bij Saxion in Enschede, waar een groot nieuw centrum voor ondernemerschap in gebruik werd genomen.

Door op alle 37 hogescholen een topondernemersregeling in te voeren – vergelijkbaar met die voor topsporters – kunnen studenten een veelbelovende startup beter combineren met hun opleiding, bijvoorbeeld door colleges te missen als dat nodig is. Saxion heeft zo’n regeling er al, maar andere instellingen hebben er ook steeds meer behoefte aan.

Master
Ook maakten De Graaf en prins Constantijn zich sterk voor de invoering van een nieuwe entrepreneurial master, die hbo’ers moet klaarstomen voor het ondernemerschap. StartupDelta gaat samen met het ministerie van Onderwijs een pilotversie van zo’n master ontwikkelen.

Dat moet leiden tot succesverhalen als van Jitse Groen, die in zijn studententijd het miljoenenbedrijf Thuisbezorgd ontwikkelde. Prins Constantijn roemde Groen als ‘fantastisch voorbeeld van een succesvolle student-ondernemer’.

Hoewel Groen aan de Universiteit Twente studeerde, kan hij ook een hoop hbo’ers inspireren om aan het ondernemen te slaan, denkt De Graaf. ‘Een groot deel van het mkb (midden- en kleinbedrijf, red.) komt uit het hbo, dat wordt wel eens vergeten’.

Catawiki
En dat terwijl het hbo volgens De Graaf al aardig wat succesvolle ondernemingen heeft voortgebracht. Zo is Social Deal, dat elke dag kortingsdeals op uitjes aanbiedt, opgezet door studenten van de Hotelschool in Maastricht, terwijl de online veiling Catawiki bij de Hanzehogeschool Groningen is bedacht.

Het toont volgens De Graaf de meerwaarde van het hbo als broedplaats voor nieuwe startups. ‘Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: het hbo is dé route naar ondernemerschap’.

Prins Constantijn maakte van de gelegenheid gebruik om Startup 24 te lanceren: een 24 uur durende crash course in ondernemen die op 10 en 11 november in twaalf steden gegeven zal worden. Er kunnen eerste- en tweedejaars bachelorstudenten uit hbo én wo aan meedoen.