Hogere energierekening dreigt voor studenten

Als de minister niet ingrijpt, krijgen veel studenten een hogere energierekening, waarschuwen huisvesters. Wie een eigen voordeur heeft, moet ook zijn eigen gas en licht gaan regelen.

Studentenhuisvesters zijn bezorgd, schrijft brancheorganisatie Kences deze week aan Kamerleden. Op dit moment betalen veel studenten maandelijks de energierekening aan de verhuurder van hun woning. Die sluit collectieve contracten af met de leveranciers.

Eigen energiecontract
Maar dat gaat misschien veranderen door een uitspraak van toezichthouder ACM. Collectieve aansluitingen mogen eigenlijk niet voor zelfstandige studentenwoningen. Elke student moet voortaan een eigen energiecontract afsluiten.

Dat is gedoe waar veel achttienjarigen niet op zitten te wachten, denken studentenhuisvesters. Bovendien is het onhandig dat studenten een jaarcontract moeten afsluiten, ook als ze er maar een paar maanden wonen. De maandelijkse rekening valt volgens Kences al gauw zo’n twintig euro duurder uit. Daar komt bij dat de bouwkosten voor nieuwe kamers hoger uitvallen en bestaande woningen moeten worden aangepast.

Uitzondering
Veel Kamerleden zijn het met de brancheorganisatie eens, bleek deze week tijdens een debat met minister Blok van Wonen. De minister kon slechts toezeggen dat hij met zijn collega Henk Kamp van Economische Zaken zal overleggen. Die is verantwoordelijk, en bovendien bezig met een nieuwe wet over de stroomvoorziening. Die ‘wet Stroom’ maakt als het goed is een uitzondering die het probleem oplost.

Kences-voorzitter Vincent Buitenhuis vindt dat er in de tussentijd ook iets moet gebeuren: 'Ik had graag gezien dat de minister in afwachting van het wetsvoorstel zou zeggen: "laat alles even zoals het is". Als er nu individuele aansluitingen worden gemaakt, is dat onomkeerbaar. Je kunt niet, als de regels veranderen, ineens alle meterkasten er weer uit gaan slopen.'

De wet Stroom van minister Kamp gaat de eerste helft van 2015 naar de Tweede Kamer.