Hoger onderwijs en wetenschap gaan naar minister Van Engelshoven

D66 heeft Kamerlid Ingrid van Engelshoven naar voren geschoven als minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Arie Slob van de ChristenUnie is de beoogde tweede minister van OCW voor basis- en voortgezet onderwijs.

Vrijdagavond heeft D66-voorman Alexander Pechtold zijn kandidaat-bewindslieden voor kabinet-Rutte III ‘met gepaste trots’ gepresenteerd. Onder hen huidig Tweede Kamerlid Ingrid van Engelshoven, die als eerste minster van OCW de portefeuilles hoger onderwijs, wetenschap, cultuur en emancipatie krijgt.

Geen groentje
De 51-jarige Van Engelshoven, die in België opgroeide, zit sinds maart dit jaar in de Tweede Kamer voor D66, maar is bepaald geen groentje in de politiek. Al in haar studententijd (rechten in Leiden en politicologie aan de Radboud Universiteit) was ze voorzitter van de afdeling Nijmegen van D66.

Ze werd medewerker van de D66-fractie in de Tweede Kamer, voor onder anderen de door haar bewonderde oprichter van D66, Hans van Mierlo. Als partijvoorzitter, van 2007 tot 2013, hielp ze, samen met Alexander Pechtold, D66 uit het slop. ‘Hij deed de buitenboel, en ik de binnenboel, de organisatie’, zei ze dit voorjaar in een interview met dagblad Trouw.

Van Engelshoven  werkte onder meer bij de Nederlandse orde van Advocaten, het ministerie van Verkeer en Waterstaat en – de studentencorpora zijn gewaarschuwd – de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik Stiva.

Kansengelijkheid
In 2010 werd ze onderwijswethouder en later locoburgemeester van Den Haag. Daar maakte ze zich hard voor meer kansengelijkheid in het onderwijs. Ze investeerde bijvoorbeeld in extra begeleiding van talentvolle meisjes voor wie de gang naar het hoger onderwijs niet vanzelfsprekend is. En in 2016 riep zij de Haagse scholen op om meer twee- en driejarige brugklassen te beginnen. Volgens haar worden leerlingen nu op te jonge leeftijd geselecteerd voor vmbo, havo of vwo.

Met hoger onderwijs en wetenschap heeft Van Engelshoven veel minder ervaring. Toch zijn dat de portefeuilles die haar worden toebedacht, samen met die van cultuur en emancipatiezaken.

Tweede minister Arie Slob van de ChristenUnie, voormalig leraar maatschappijleer en tot 2015 fractievoorzitter in de Tweede Kamer, gaat het basis- en voortgezet onderwijs bestieren. Ook wordt hij verantwoordelijk voor het mediabeleid. Wie van de beide ministers straks over het mbo gaat is nog niet duidelijk.