Bij de les

Hoe bewaak je de tijd bij zelfstandig werken?

Medewerkers van De Docentenacademie voor effectief onderwijs geven tips voor beter lesgeven. Ditmaal Saskia van Laar, over monitoren tijdens opdrachten.

Je hebt je studenten een opdracht gegeven om in groepjes aan de slag te gaan. Ze zijn allemaal bezig en jij ondersteunt volgens het drierondenmodel uit ons vorige blog. Herken je dat het ene groepje klaar is en zich flink dreigt te vervelen, terwijl het andere groepje pas halverwege is? Hoe zorg je ervoor dat iedereen tegelijk klaar is? Met de volgende do´s-and-don´ts bewaak je de tijd op een charmante en effectieve manier.

Te beginnen met de don´ts:

1. Beginnen wanneer het merendeel van de groepjes klaar is, maar niet iedereen. Het groepje dat de opdracht misschien wel het meest serieus heeft genomen, straf je zo onbedoeld af;
  2. Eindeloos wachten totdat ook het laatste groepje alles heeft afgerond. Hiermee zakt de energie bij de anderen weg en moet je ieders aandacht weer zien te vangen voor de nabespreking;
  3. Werktijd combineren met pauzetijd. Dit leidt vaak tot uiteenlopende eindtijden omdat sommige studenten bijvoorbeeld eerst gaan roken terwijl andere direct beginnen. Het gevolg is vaak dat je flink mag bijsturen om te zorgen dat iedereen tegelijkertijd is afgerond.

Do´s zijn´s :

1. Vraag van tevoren hoeveel tijd de groepjes denken nodig te hebben voor de opdracht en bepaal dan klassikaal de benodigde tijd. Neem het altijd wat krap om urgentie te creëren en te stimuleren dat ieder groepje direct begint;
  2. Gebruik een zichtbare zandloper, klok of digitale stopwatch zodat iedereen de gegeven tijd zelf in de gaten kan houden. Roep ook een keer ´nog vijf minuten´ zodat iedereen weet waar hij aan toe is;
  3. Wanneer je merkt dat sommige groepjes bijna klaar zijn, ga dan alle groepjes af en vraag hoe lang ze nog nodig denken te hebben. Neem het gemiddelde en roep klassikaal ´nog X minuten blessuretijd´;
  4. Wanneer nog één groepje bezig is, licht hen dan in dat de andere groepjes al klaar zijn;
  5. Kijk als laatste waar het laatste groepje mee worstelt en vraag toestemming om dat eventueel klassikaal te bespreken.

Het belangrijkste is dat je voortdurend zorgt dat iedereen aan het werk blijft. Dat betekent wel dat je daar aandacht aan moet schenken. Heb je zelf  nog do’s-and-don’ts toe te voegen? We horen ze graag!

Kijk voor meer informatie op: www.dedocentenacademie.nl