Lifestyle

Heftige huisbazen (3): ‘Mijn huisbaas pleegde zelfmoord’

Gedoe over de huur, moeilijke communicatie of discussies over wie welk gebrek moet oplossen. Studenten hebben wel eens ruzie met hun huisbaas. Maar wat doe je als je huisbaas elke week boos op de deur staat te bonzen? Als hij geldproblemen heeft of zomaar het slot verandert? De serie Heftige Huisbazen zoekt antwoord op deze vragen.

Universiteitsstudent Edwin* woont in bij zijn huisbaas, een hospes in Zuilen. Na een paar maanden krijgt hij er twee huisgenoten bij. Hoewel het huis en de huisbaas een beetje rommelig zijn, lijkt hij verder een prima kerel. Edwin kan het goed met hem vinden, in het begin drinken ze zelfs regelmatig een biertje met elkaar. Maar dan begint zijn huisbaas steeds vaker om geld te vragen.

‘Toen ik er net een maand woonde, vroeg hij al of ik de huur wat eerder over kon maken’, zegt Edwin. ‘Daarna wilde hij steeds twintig euro lenen. Hij appte en belde non-stop. Op een gegeven moment was ik het zat en leende ik hem niks meer. Toen bood hij aan om tachtig euro rente te betalen voor een lening van twintig euro.’

Edwin vermoedt dat zijn huisbaas geldproblemen heeft en regelmatig drugs gebruikt. ‘Anders ben je toch niet zo wanhopig? Hij liep ook constant met een zonnebril door het huis en ging vaak naar de wc. Ik heb opgezocht wat de symptomen zijn van een drugsverslaafde, mijn huisbaas had een goede score op die lijst.’

Spanningen
De spanningen tussen Edwin en zijn huisbaas lopen op als de huisbaas om de kleinste dingen uit zijn dak gaat. ‘Ik liet een lampje aanstaan toen ik boodschappen ging doen. Mijn huisbaas werd woedend en sloeg met de deur. We zijn bijna met elkaar op de vuist gegaan.’ Edwin doet een poging om het uit te praten, maar zijn huisbaas reageert niet. ‘Hij vermeed ieder contact en sloot zichzelf op totdat ik weg was.’

Het huis uit
Zes weken praten ze niet met elkaar. Daarna vraagt de huisbaas weer om geld en of de huur eerder overgemaakt kan worden. Dat komt Edwin niet zo goed uit, waardoor er een ruzie ontstaat in de groeps-Whatsapp van het huis. Een huisgenoot neemt het voor Edwin op, waardoor de huisbaas hem samen met Edwin het huis uitzet. Ze hebben drie maanden om hun spullen te pakken en weg te gaan. Dat komt Edwin goed uit, want hij heeft net een aanbod gekregen voor een andere kamer en kan dus per direct zijn huur opzeggen in Zuilen.

Borg
Om zijn borg terug te kunnen krijgen, moet Edwin de sleutels van het huis inleveren bij de huisbaas. Maar die dreigt hem samen met een paar vrienden op te wachten. Op aanraden van de politie zoekt Edwin de confrontatie niet op en gooit hij de sleutels door de brievenbus. Vervolgens krijgt hij de borg niet terug. Edwin stuurt aangetekende brieven naar zijn huisbaas en maakt melding bij de politie. Bij het juridisch loket vraagt hij om advies, maar die kunnen hem niet verder helpen.

Zelfmoord
Na twee maanden valt er een brief op Edwins deurmat, waarin staat dat zijn ex-huisbaas is overleden. ‘Hij zat diep in de schulden. Uit de rouwadvertentie bleek dat hij zelfmoord had gepleegd. Ik ben ontzettend geschrokken dat het zo ver is doorgeschoten en dat er voor hem geen andere optie meer was’, zegt Edwin.

*Vanwege dit heftige verhaal, wil Edwin niet met zijn achternaam in het artikel.

Wat te doen als je in dezelfde situatie zit als Edwin?

Het Huurteam adviseert om niet zomaar geld te lenen aan de huisbaas. Je hoeft alleen het afgesproken huurbedrag (dat in het contract staat) over te maken. Als je niet bij je huisbaas inwoont en hij zoekt steeds contact, dan is het advies om hier niet op in te gaan. Komt hij ongevraagd jouw woning of kamer binnen, dan mag je het slot veranderen.

Om discussies over de teruggave van de borg te voorkomen, adviseert het Huurteam om foto’s te maken van de woning als je er net intrekt. Als je verhuist, maak je weer foto’s van hoe het eruit ziet als bewijs dat je het netjes hebt achtergelaten. Als de huisbaas de borg niet teruggeeft, heeft het Huurteam een voorbeeldbrief die je naar hem toe kunt sturen. In deze brief eis je dat hij binnen veertien dagen de borg overmaakt. Doet hij dit niet, dan kan het Huurteam je doorverwijzen naar een incassobureau die de borg bij de verhuurder kan incasseren.

In het algemeen geldt bij spanningen met de huisbaas dat het Huurteam studenten kan helpen en advies kan geven. Het Huurteam kan bijvoorbeeld mails van de huisbaas voor je beantwoorden en als bemiddelaar tussen verhuurder en huurder gaan zitten.

Check ook: Heftige huisbazen (2): 'Mijn huisbaas veranderde zomaar het slot'