Hbo-studenten beter dan UU-bachelors, bij eenjarige masters

Studenten met een hbo-achtergrond slagen vaker binnen twee jaar voor de eenjarige master aan de Universiteit Utrecht (UU) dan hun ‘eigen’ UU-studenten. Bij de tweejarige master doen de UU-studenten het beter.

Dat meldt DUB, de nieuwssite van de UU. Het baseert zich op cijfers die de universiteit deze zomer in het jaarverslag publiceerde. Daaruit blijkt dat van de lichting 2013 maar liefst 94 procent van de studenten met een hbo-achtergrond de eenjarige master aan de UU binnen twee jaar wisten af te ronden. Slecht 2 procent viel uit en de rest is nog bezig.

Dit is een veel beter resultaat dan de studenten met UU-bachelor die instroomde in de eenjarige master. Van die groep haalde maar 78 procent de eindstreep binnen twee jaar en is 17 procent nog bezig met de afronding. Een groep van 5 procent is afgevallen.

Wat zou de oorzaak zijn? Waarschijnlijk speelt een rol dat hbo studenten eerst een premaster moeten volgen voordat ze aan de master mogen beginnen. Die premaster heeft blijkbaar een goede motiverende en selecterende werking. De studenten die na het premaster-jaar nog gemotiveerd zijn, halen de master ook bijna allemaal binnen twee jaar. Het verhaal dat de achtergrond van hbo-studenten onvoldoende zou zijn voor een universitaire master, is hiermee wel gelogenstraft.

Tweejarige master: UU wel beter
Bij de tweejarige master is de tendens geheel anders. Van de UU-bachelorstudenten haalt 78 procent binnen drie jaar de master. Dat is een vergelijkbaar rendement als bij de eenjarige masters.

Bij de hbo-studenten is het resultaat bij de tweejarige master beduidend slechter. In 2013 wist maar 62 procent van de hbo-studenten binnen drie jaar hun master af te ronden en 25 procent is daar nog mee bezig. Het uitvalpercentage ligt bij deze groep op 7 procent. Blijkbaar is het voor de hbo’ers toch lastiger om een tweejarige researchmaster te beginnen.