Harde confrontatie PVV en D66 in Kamerdebat Maagdenhuis

Kamerlid Harm Beertema van de PVV liep gisteravond woedend weg na een interruptie van D66-Kamerlid Paul van Meenen. Van Meenen verwees naar een PVV-demonstratie waar met hakenkruizen gezwaaid zou zijn.

'Dit is een directe beschuldiging van racisme en fascisme. Ik vind het schandalig, u gaat maar weer zitten want ik beantwoord geen vragen meer van u', beet Beertema zijn collega Van Meenen toe. Van Meenen maakte een bijna terloopse opmerking: gek, dat Beertema alle Maagdenhuisbezetters kwalificeert als krakers en criminelen, terwijl er bij PVV-demonstraties met hakenkruizen wordt gezwaaid.

Nazi’s
Van Meenen stelde alsnog zijn vraag, tegenover een lege microfoon, en Beertema besloot terug te keren op voorwaarde dat Van Meenen zijn excuses zou aanbieden. 'U heeft mij vergeleken met nazi’s. Ik ga niet in debat voor u afstand heeft genomen van deze opmerking.'

Van Meenen: 'Dat heb ik niet gezegd, dat doe ik niet en dat wil ik ook niet. Ik wilde hiermee aangeven dat je niet altijd in de hand hebt wie zich bij je voegt. Je moet er voorzichtig mee zijn om deze studenten op een bepaalde manier te kwalificeren, omdat zich mensen bij hun protest hebben gevoegd die er niks mee te maken hebben. Dat is de PVV ook overkomen. Dat wilde ik aangeven.'

Zo simpel was Beertema niet gekalmeerd: 'Ik moet opereren in de politieke werkelijkheid dat ik zes man meekrijg als ik ga flyeren in Leeuwarden, omdat de bedreigingen zo heftig zijn. Dat is de werkelijkheid waarin wij opereren. Al die mensen worden gevoed door dit soort terzijdes van u.'

Excuses
Na ingrijpen van de voorzitter werd het debat hervat, waarna Van Meenen enkele minuten later zijn excuses aanbood omdat hij zich had vergist: er werd op de bewuste demonstratie niet met hakenkruizen gezwaaid, maar met prinsenvlaggen. 'Ik heb me in de hitte van het debat vergist, dat spijt me heel erg.' Beertema aanvaardde het excuus, en tijdens een korte schorsing schudden beide mannen elkaar de hand.
Naar aanleiding van de bezetting van het Amsterdamse Maagdenhuis praatte de Tweede Kamer gisteren over rendementsdenken in het hoger onderwijs en de toekomst van kleine studies.