GroenLinks wil OV-fietsen voor Uithof-forensen

GroenLinks Utrecht gaat donderdag in gesprek met verkeerswethouder Frits Lintmeijer over het mogelijk invoeren van extra ov-fietsen. De tweewielers zijn bedoeld voor studenten en medewerkers die vanaf Bunnik, Bilthoven en Utrecht-Lunetten naar De Uithof willen trappen om zo de drukke buslijnen 11, 12 en 12s te ontlasten. Het gaat om een tijdelijke oplossing, tot in 2018 de sneltram gaat rijden.

Het initiatief komt van oud-studenten Stadsgeografie Sjors Honders en Jos Hopmans. Zij onderzochten bij ruim 400 studenten en 45 medewerkers de vraag naar een gratis leenfiets op stations in en rondom Utrecht. Uit dit onderzoek blijkt dat eenderde van de studenten uit Zuid- en Oost-Utrecht wel bereid is om de fiets te pakken. Momenteel vervoeren de bussen naar de Uithof ongeveer 35.000 personen per dag.

Gratis?
‘Ik vind het een goed plan, zo’n fiets’, zegt GroenLinks-raadslid Peter van Corler. ‘Al is het de vraag of je zoiets gratis kunt aanbieden.’ GroenLinks diende tijdens een vorige raadsperiode al een soortgelijk plan in. ‘Daar is toen verder niks mee gedaan’, aldus Van Corler. Het raadslid krijgt donderdag steun van D66-medestander Bram Fokke.

De ondervraagde studenten geven de voorkeur aan een gratis ov-fiets, maar meer dan de helft neemt ook genoegen met een klein bedrag. Honders en Hopmans waren als student van de Universiteit Utrecht maar al te bekend met de drukke bussen. ‘Vooral in de spits is het geen pretje’, zegt Honders. ‘Als je om negen uur ‘s ochtends lijn 12 in wil, staan ze rijen dik bij de halte te wachten.’

Groeiend probleem
Honders hoopt net als Van Corler dat het plan snel uitgevoerd wordt. ‘Tot die tram er is, wordt het probleem alleen maar groter. Bovendien is het voor de meeste studenten die uit het zuiden en oosten komen sneller om Utrecht-Centraal te vermijden en de fiets te pakken.’

Foto: YouTube.com/busfotodotnl