Gezondheidszorg blijft deel Bolognalaan gebruiken

De faculteit Gezondheidszorg (FG) verhuist deze zomer naar het gerenoveerde pand Heidelberglaan 7. Maar de begane grond van het huidige onderkomen aan de Bolognalaan blijft voorlopig in gebruik door de FG.

De FG houdt de beschikking over zo’n drieduizend vierkante meter aan onderwijslokalen, werkplekken en praktijkruimtes aan de Bolognalaan. Ook de HU Klinieken blijven voorlopig op hun oude stek. ‘Het eigenlijke hart van de instituten ligt in de instituutspleinen op de Heidelberglaan 7. Daar zullen studenten en docenten elkaar ontmoeten’, staat in een bericht op de huisvestingssite HUontwikkelt.nl.

Definitieve locatie
Zoals bekend nemen de FG en het Institute for Life Science and Chemistry (ILC) hun intrek in de Heidelberglaan 7. Omdat het gebouw te klein is, blijft een deel van de huidige behuizing tijdelijk in gebruik. ‘De onderwijslokalen en werkplekken op onderste verdieping zullen in de zomerperiode verbouwd worden’, zegt Jeannet Fennema van de projectgroep Huisvesting FG. Voor de HU Klinieken wordt nog naar een definitieve locatie gezocht.

In de Bolognalaan wordt een verhuishoek ingericht met aftelklok, plattegronden en informatie over de verhuizing. Studieverenigingen Paramedus (Gezondheidszorg) en Uranymus (van ILC) organiseren met de projectgroep op 12 mei een informatiebijeenkomst op de Bolognalaan over de huisvesting.

Nieuwbouw
De eerste, tweede en derde verdieping aan de Bolognalaan bieden vanaf eind 2015 tijdelijke huisvesting aan de faculteit Communicatie en Journalistiek. Die verkast dan in 2017 weer naar de nieuwbouw – en die verrijst op het huidige parkeerterrein op de hoek Heidelberglaan/Bolognalaan.

De verhuiscarrousel is onderdeel van een grootscheepse operatie van nieuwbouw en renovatie van de HU. De faculteit Natuur en Techniek en ondersteunende diensten zijn nu gehuisvest in verschillende panden in de stad en komen naar De Uithof. Het gebouw van de faculteit Gezondheidszorg wordt op termijn afgestoten.

Foto: de nieuwe voorgevel van het gebouw Heidelberglaan 7.