Gemeente wil studenten- en starterswoningen op Defensieterrein

Op het voormalige Defensieterrein aan het Merwedekanaal moeten nieuwe woningen gebouwd worden. Dat is althans de wens van de gemeente Utrecht, die het terrein wil overnemen van het Rijk.

Het college van B&W heeft een ontwerpvoorstel geschreven waarin het de raad voorstelt om het Defensieterrein te kopen van het Rijk, meldt nieuwssite DUIC.nl. Als het Defensieterrein wordt aangekocht, kan het gebied rond de gerestaureerde Villa Jongerius een nieuwe bestemming krijgen. Er ligt een plan om 250 eengezinswoningen en 350 studenten- en starterswoningen te gaan bouwen op het terrein.

Historische haven
Het gebied sluit aan op het eerder ontwikkelde Parkhaven aan de andere zijde van het Merwedekanaal. Daar zijn woningen gecombineerd met horeca aan de historische haven. De gemeente en het Rijk tekenden op 16 april een overeenkomst over de overdracht van het terrein. Er ligt nu een compleet voorstel dat op 2 september aan de gemeenteraad zal worden voorgelegd.
Het Defensieterrein verbindt Parkhaven, Jaarbeursterrein en Transwijk en vormt daarmee een schakel tussen het Stationsgebied, Kanaleneiland en Leidsche Rijn.