Nieuws

Gebouwde Omgeving start met brede bachelor

Het Instituut voor Gebouwde Omgeving begint komend studiejaar met een brede bachelor: de bachelor of built environment (BBE). De zes bestaande opleidingen gaan hierin op.

Het gaat om de opleidingen bouwkunde, bouwtechnische bedrijfskunde, civiele techniek, geodesie, ruimtelijke ordening/planologie en milieukunde. ‘We zijn nu bezig met het ontwerpen van de propedeuse van de brede bachelor’, zegt Ron Heusdens, als docent nauw betrokken bij het redesign. Het curriculum voor het eerste jaar moet eind dit schooljaar in de steigers staan zodat het in september kan beginnen. 

Propedeuse
‘De propedeuse is grotendeels gemeenschappelijk maar studenten kunnen ook al een keuze maken tussen een project met een meer generieke of meer technisch-specialistische invalshoek’, zegt hij. ‘In de hoofdfase zullen er uitstroomprofielen komen die zijn gebaseerd op de beroepsrollen in de praktijk. De oude opleidingen richtten zich op deelgebieden in de gebouwde omgeving.’

Een bouwkundige verdiepte zich alleen in zaken die met gebouwen te maken hebben en een civiel-technicus op de infrastructuur. Heusdens: ‘Het gaat erom dat aanstormende professionals in de gebouwde omgeving enig begrip krijgen van het vakgebied van de ander en de samenhang van de verschillende professies.’ De didactiek is gebaseerd op Blended Learning, een mix van face-to-face en online leren.

Leer- en projectteams
De studenten gaan straks werken in leer- en projectteams, die soms samenvallen. In projectteams staat het beroepsproduct centraal terwijl het in de leerteams gaat om de ontwikkeling van de student tot professional. Aan een leerteam is een docent verbonden die het team gedurende een langere tijd begeleidt.

'Dat is anders dan in het huidige onderwijs', vertelt Heusdens. ‘Daarin werken studenten in wisselende groepen met wisselende begeleiding en daardoor heeft de opleiding niet altijd even goed zicht op de ontwikkeling van de student. In de nieuwe situatie spreekt de leerteambegeleider de studenten het gehele jaar door en ziet hoe zij met problemen omgaan en feedback ter harte nemen. Zij zien hoe de studenten zich ontwikkelen.’

Meer belangstelling
Met de ontwikkeling van de brede bachelor volgt het instituut het advies van de Commissie Van Pernis. Die adviseerde enkele jaren geleden om het aantal techniekopleidingen terug te schroeven naar in totaal vier brede bachelors. Dit zou onder meer moeten leiden tot meer belangstelling voor techniekopleidingen. Eerder startte het Institute for Engineering and Design met een redesign. Naast het Instituut voor de Gebouwde Omgeving start het Institute for ICT in september 2015 ook met een nieuwe brede bachelor-opleiding.