Bij de les

Feedback: Hoe weet je écht of het kwartje valt?

Medewerkers van De Docentenacademie voor effectief onderwijs geven tips voor beter lesgeven. Ditmaal Alard Joosten in het derde deel over het geven van feedback: wat te doen in fase 2 en 3?

Wanneer je feedback geeft aan een student, moet je vaak maar afwachten wat ermee gebeurt. Je ziet of leest dit pas bij een volgende versie. Soms zie je dan een mooie verbeterslag, maar het komt ook voor dat je weinig resultaat ziet van jouw input. Hoe zorg je ervoor dat het kwartje valt?

In de vorige aflevering zijn we ingegaan op de eerste fase van feedback: het geven van feedback op basis van succescriteria. Als het goed is, heb jij na afloop van deze fase je zegje gedaan en is het nu tijd voor fase 2: check of de student de feedback begrepen heeft.

Door expliciet te vragen: ‘Zou je in eigen woorden kunnen samenvatten wat je mij hoort zeggen?’, krijg je een goed beeld van wat er van je boodschap blijft hangen. Op basis hiervan kun je je boodschap nog aanvullen, bijstellen of bevestigen.

Het gaat er alleen niet uitsluitend om of je student je boodschap inhoudelijk snapt. Wil hij er wat mee doen, dan is het ook belangrijk dat je weet hoe je boodschap landt. ‘Hoe is het voor jou om te horen?’ is dan ook een vraag die een beeld geeft van het draagvlak van je boodschap. Is hij teleurgesteld, narrig, verrast of blij met je boodschap? Of wordt hij er moedeloos van? In dat geval is het aan jou om je student niet alleen inhoudelijk maar ook ‘emotioneel’ te begeleiden. Vaak zie je dit over het hoofd, terwijl dat misschien nog wel je belangrijkste taak is in de begeleiding: je student motiveren daadwerkelijk met je boodschap aan de gang te gaan.

Begrip is een belangrijke voorwaarde voor het opvolgen van feedback, maar kan de student nu ook de feedback daadwerkelijk toepassen? Om dit te toetsen, laat je de student werken met de feedback. Laat hem bijvoorbeeld een slecht geformuleerde alinea herschrijven. Zo zie jij of de student door de feedback echt een positieve verbetering kan aanbrengen en je laat de student direct succes ervaren. Je kan dit natuurlijk niet met alle feedback doen. De student is natuurlijk ook zelf aan zet. Om dit proces verder te faciliteren ga je door naar fase 3: wat doet de student de volgende keer anders?

Laat de student aan het einde van het gesprek samenvatten wat hij gaat veranderen en dit eventueel opschrijven. Dit is een mooie check om te weten of en wat de student met je feedback gaat doen. Deze stap kan je verstevigen door aan de student te vragen om je een kort verbeterplan toe te sturen waarin hij aangeeft wat hij precies gaat verbeteren en wanneer hij dit denkt af te hebben. Check dit beterplan en geef aan of dit akkoord is of dat je nog aanvullingen hebt. Een helder en scherp verbeterplan scheelt jou heel vaal nakijkwerk in het vervolg.

Je hebt nu het volledige driefasenmodel van effectief feedback geven. Ga hiermee aan de slag en ervaar wat het effect is op jou en de student. We horen graag jouw ervaringen.

Wil jij volgend studiejaar jouw docentvaardigheden verder ontwikkelen? Ons nieuwe trainingsaanbod staat voor je klaar. We starten in september met de volgende trajecten:

• Full speed aan de slag met activerende werkvormen (online en in de klas)
  • Motiveren tot leren, werken aan willen
  • Zweet op de juiste rug, afstudeerbegeleiding
  • In een keer raak: effectief feedback geven

Je leest er hier alles over.