Energie besparen levert student honderden euro’s op

Doe het licht op de gang uit en zet op tijd de verwarming laag… studenten kunnen flink op hun energierekening besparen, blijkt uit een wedstrijd tussen studentenhuizen in Delft en Leiden.

Twaalf huizen deden afgelopen half jaar mee aan de Student Energy Race van studentenhuisvester DUWO: wie kan zijn energieverbruik het sterkst verminderen? Het winnende studentenhuis op de Herengracht in Leiden bespaarde maar liefst 275 euro per bewoner door het verbruik van gas, water en licht met 57 procent te laten dalen.

Het is de derde keer dat DUWO de wedstrijd houdt. De bedoeling is studenten bewust te maken van hun gebruik van gas, elektra en water. 'In studentenhuizen gaat vaak veel energie verloren door open ramen, langdurig douchen en stroom slurpende apparaten', aldus DUWO. 'De hoge energiekosten drukken zwaar op de woonlasten van studenten.'

Slimme energiemeters
Voor de Student Energy Race kregen de studentenhuizen zogenaamde ‘slimme’ energiemeters, zodat de bewoners hun verbruik makkelijk konden bijhouden via een app op de smartphone. De deelnemende huizen konden bovendien elkaars verbruik zien om er een echte wedstrijd van te maken.

Er wonen 186 studenten in de twaalf deelnemende huizen. Gemiddeld zagen zij hun energierekening met 154 euro dalen. Samen bespaarden ze 28 duizend euro.