Eén HU-student in nieuw bestuur VIDIUS

De Utrechtse studentenunie VIDIUS heeft een nieuw bestuur. Het bestaat uit vier studenten van de Universiteit Utrecht (UU) en één van de HU: Rens de Groot.

Door Gerard Rutten

De bestuurswissel vond maandag 12 september plaats, na een inwerkperiode van drie maanden voor de nieuwe bestuurders. VIDIUS is de belangenbehartiger van alle studenten in Utrecht en is aangesloten bij de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb).

De enige HU-student in het toekomstige bestuur is Rens de Groot (op de foto rechts), student Chemische Technologie. Hij was eerder bestuurslid van de Vereniging Medezeggenschap Utrechtse Studenten (MUST) van de HU, actief bij studentenvereniging Uranymus en lid van het dagelijks bestuur van de Hogeschoolraad (HSR). Hij kreeg bij de jaaropening de HUgenotenprijs voor zijn inzet voor medezeggenschap en participatie aan de hogeschool.

De andere bestuurders studeren aan de UU. De nieuwe voorzitter van VIDIUS heet Thomas van Gemert (student Kunstmatige Intelligentie), secretaris wordt Lennart van Wageningen (Media en Cultuur), terwijl als penningmeester aantreedt Siebren Teule (Liberal Arts and Sciences). De enige vrouw in het gezelschap is vicevoorzitter Marte Wolthuizen (Onderwijskunde).

Studenthotel
Het nieuwe bestuur gaat voortborduren op het bestaande beleidsplan van de voorgangers, zegt voorzitter in spe Thomas van Gemert. Speerpunten zijn mobiliteit: openbaar vervoer en fietsmogelijkheden. Ook studentenhuisvesting is een belangrijk item. ‘We hebben gehoord dat er ook in Utrecht een studenthotel komt’, zegt Van Gemert. Een onwenselijk initiatief vanwege de hoge prijzen. ‘Studenten kunnen er een kamer huren voor zo’n 600 tot 1200 euro per maand omdat dit concept niet onder de huurwet valt’, stelt hij.

Een woordvoerster van The Student Hotel, met vestigingen in onder meer in Amsterdam, Rotterdam en Groningen, zegt niet bekend te zijn met dergelijke plannen in het Utrechtse.