Drie oud SvJ-studenten winnen Zilveren Camera

Drie oud SvJ-studenten zijn in de prijzen gevallen voor de Zilveren Camera. Ilvy Njiokiktjien in de categorie Cultuur & Entertainment, Robert Oosterbroek in Buitenland en Shody Careman in Binnenland Documentair.

Oorlog in Kiev
De drie fotografen hebben aan de School voor Journalistiek gestudeerd en zijn gaan freelancen als fotojournalisten. Robert Oosterbroek is werkzaam bij DUIC.nl en heeft vorig jaar de SvJ-prijs gewonnen voor zijn reportage over de revolutie in Oekraïne. Zijn winnende foto is genomen op de Hrushevs’koho-straat in Kiev, Oekraïne.
De laatste nacht
Ook fotografe Shody Careman heeft een zwaar onderwerp belicht. Careman heeft de laatste nacht van haar schoonmoeder Andréa van de Meerendonk gefotografeerd. De behandelingen tegen de kwaadaardige hersentumoren hielpen niet, waarna Andréa koos voor euthanasie. Op de foto is te zien dat haar gezin en hond Yana in de woonkamer slapen om de laatste nacht samen te spenderen.
Slagroom
Ilvy Njiokiktjien's fotoreportage, pas geleden nog te gast in het LeF-bonusprogramma, heeft gewonnen in een luchtiger categorie. Haar fotoserie met Hollandse verjaardagen is afkomstig uit het boek: ‘Slagroomtaart en slingers, Nederland in 100 verjaardagen’. Vorig jaar won Njiokiktjien als eerste vrouwelijke fotografe de Zilveren Camera met de foto van de lijkwagen van Mandela. ​