Docent zegt baan op na onterechte waarschuwing

Docent Patrick Ubags heeft zijn baan bij het Institute for ICT opgezegd vanwege de gang van zaken rond een officiële waarschuwing tegen hem. Die waarschuwing werd pas na een klachtenprocedure ingetrokken. Inmiddels is hij aan de slag bij Avans Hogeschool.

Eind september vorig jaar ontving Ubags een officiële waarschuwing van zijn leidinggevende. De reden: hij had enkele mails gestuurd die als ‘ongepast en onprofessioneel’ werden bestempeld. Als de docent in de toekomst nog meer van dergelijke berichten zou sturen dan zouden ‘rechtspositionele maatregelen’ volgen, zo werd hem meegedeeld.

Ubags was zich van geen kwaad bewust. Hij had onder meer voorgesteld om de werkbeleving onder docenten te betrekken in een onderzoek naar studiesucces bij studenten. Een constructieve opstelling waarmee hij gebruik maakte van zijn professionele ruimte als docent, vindt hij. Als lid van de faculteitsraad en voormalig lid van de Hogeschoolraad neemt hij geregeld deel aan het debat binnen de hogeschool.

Tone of voice
Hij tekende bezwaar aan tegen de maatregel bij zijn instituutsdirecteur. Zij trok drie van de vier redenen van de waarschuwing in. Alleen zijn ‘tone of voice’ bleef een steen des aanstoots, waarbij de waarschuwing werd gehandhaafd. Verder adviseerde zij de docent een coachingstraject op het gebied van communicatieve vaardigheden te gaan volgen. Hierop diende Ubags een formele klacht als lid van de faculteitsraad in bij het college van bestuur.

Een gesprek met de instituutsdirecteur hierover ervoer hij als een ‘mensonterend kruisverhoor’, schrijft hij in een afscheidsbrief aan zijn collega’s. Het was voor hem de spreekwoordelijke druppel: hij voelde zich geschoffeerd. Hij zegde zijn baan op en ging op zoek naar een andere betrekking. Die vond hij per 1 februari bij Avans Hogeschool.

Rehabilitatie
Inmiddels is hij door het college in het gelijk gesteld, schrijft hij. De documenten over de waarschuwing zijn uit zijn personeelsdossier verwijderd. Hij ziet dat als een rehabilitatie, maar die komt te laat. ‘De zaak had nooit zo mogen lopen, er zijn grote fouten gemaakt met negatieve gevolgen voor mij en de organisatie’, schrijft hij. Enkele collegadocenten die ook zitting hebben in de faculteitsraad hebben in een brief aan de leiding aangedrongen op reflectie over deze zaak.

Het college van bestuur laat via een woordvoerder weten geen uitspraken te doen over individuele medewerkers.