Dienstendirecteur Ilan Westphal verlaat de HU

Directeur HU Diensten Ilan Westphal verlaat de hogeschool met ingang van 1 oktober dit jaar. Dit heeft hij in goed overleg met het college van bestuur besloten.

Door Gerard Rutten

Westphal werd in september 2014 benoemd in een nieuwe functie van directeur HU Diensten. In december 2012 trad hij in dienst als directeur van de dienst Human Resources. Daarvoor werkte hij onder meer voor DE Master Blenders, NUON en ABN Amro.

Als directeur HU Diensten had hij de leiding over zes ondersteunende diensten en was hij verantwoordelijk voor het transitie-proces binnen de HU. Daarbij werden honderden ondersteuners organisatorisch van de faculteiten naar de diensten overgeheveld. Ook werden in enkele jaren twintig procent bezuinigd op de ondersteunende diensten en de processen gestroomlijnd.

Transitieteam
Eerder werd al bekend dat het transitieteam van de HU Diensten zou worden opgeheven. ‘Met het afronden van de transitie-opdracht per 1 september 2016 en met het opheffen van het transitie directieteam HU Diensten in het vooruitzicht, heeft Ilan in goed overleg met ons als college van bestuur besloten om afscheid te nemen van de HU’, schrijft (inloggen) het college op Sharepoint.

De transitie binnen de HU was niet onomstreden. Hij leidde tot onrust onder het personeel en kritische berichtgeving in de pers, waaronder een scherp en uitgebreid artikel in NRC Handelsblad. Uit onderzoek van GroenLinks-politicus Frits Lintmeijer en het integriteitsonderzoek van accountant PwC bleek er geen sprake te zijn van stelselmatig onheuse bejegening van medewerkers of van frauduleuze praktijken.

Collegelid Tineke Zweed zal voorlopig de HU Diensten aansturen.