Nieuws

De superleraar komt straks uit Almere

In Almere worden vanaf volgend jaar leraren opgeleid die mogen lesgeven aan kinderen van vier tot veertien jaar. Met een diploma van het ‘Teachers college’ kunnen ze aan de slag op de basisschool én in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

‘Deze dubbele, interdisciplinaire bachelor sluit aan op de wensen van scholen’, legt projectleider Karijn Helsloot uit. ‘Het is voor docenten op de middelbare school goed om te weten wat er gebeurt in het basisonderwijs. Andersom is het als basisschooldocent nuttig om te weten waar je leerlingen op voorbereidt.’

Hogeschool Windesheim start vanaf september 2015 met maximaal 25 studenten aan het ‘Teachers college’. De eerste 1,5 jaar wonen studenten op de campus in Almere en krijgen ze een brede opleiding. De laatste periode is bestemd voor verdieping. Helsloot: ‘Studenten kunnen zich dan specialiseren, bijvoorbeeld in biologie of Engels.’

Na vier jaar lopen studenten de poort uit met een dubbele bachelor. Ze hebben dan een pabo-diploma en een tweedegraads lesbevoegdheid op zak.

Daarnaast spreken ze als het goed is drie talen. Studenten krijgen zo’n tien uur per week onderwijs in het Engels en mogen een derde taal zelf kiezen. ‘We willen studenten aansporen hun passie te volgen’, legt Helsloot uit. ‘Veel jonge mensen spreken al een extra taal en daar wordt nu niets mee gedaan. Daarnaast zien we dat internationalisering steeds belangrijker wordt.’

Het ‘Teachers college’ is voor studenten nog niet duurder dan andere opleidingen, maar kost wel veel geld. Het steekt daarom dat minister Bussemaker onlangs extra geld uittrok voor educatieve minoren op university colleges, maar de Hogeschool Windesheim links liet liggen.

Helsloot: ‘Wij vinden dat onze aanpak pedagogisch gezien veel steviger staat. Scholen hebben bovendien behoefte aan docenten met een goede basis die creatief kunnen denken. We zijn daarom met het ministerie in gesprek om te kijken of wij ook extra geld kunnen krijgen.’

De komende tien jaar gaat het onderwijs ingrijpend veranderen, verwacht Helsloot. ‘Het wordt creatiever, en meer interdisciplinair. Met z’n allen elk uur naar een ander lokaal, dat doen we over vijf jaar niet meer. Toekomstige studenten hebben bovendien behoefte aan een andere manier van leren. Ik verwacht dat ze in de rij zullen staan voor dit type opleidingen.’