Columns

De verpakking bepaalt

Henk Penseel was (onder andere) docent aan de HU en blogt sinds 2010 voor de Trajectum-site. Ditmaal: over het uiterlijk, mooie cadeaus en minoren.

‘Dat die meisjes aangerand zijn, is hun eigen schuld, moeten ze zich maar niet zo uitdagend kleden.’ Dit soort onzin hoor je nog steeds. Positiever klinkt de uitdrukking ‘kleren maken de man’, een uitdrukking die ook voor vrouwen geldt, maar als zodanig niet gebruikt wordt. Het is de verpakking die het ‘m doet. Net zoals de communicatiespecialisten bij reclamebureaus, weten ook de loverboys er alles van.

Jonge, vaak onzekere meisjes, stinken er ondanks allerlei waarschuwingen nog steeds in. Ze laten zich verleiden door mooie cadeaus. Volgens een artikel in het AD van vorig jaar worden ze later gedwongen tot prostitutie, drugssmokkel of worden ze financieel gechanteerd. Het aantal slachtoffers schommelt de laatste drie jaar tussen de 100 en 200, de meeste zijn 15 t/m 17 jaar, gevolgd door 18- t/m 20-jarigen (Nederlands Jeugdinstituut, 19-01-17).

De verpakking is belangrijk, omdat men daar vaak alleen al genoegen mee neemt. De kop van een artikel is bijvoorbeeld de verpakking van de tekst die erna volgt. We moeten echter inmiddels weten dat die kopregel niet altijd helemaal de lading dekt. Soms is die extra prikkelend gemaakt om de lezer er toe aan te zetten om de rest ook te lezen. Maar die vindt die kop wel voldoende.

Veel kranten en tijdschriften hebben speciale koppenmakers. Als je enkele artikelen die over hetzelfde onderwerp gaan naast elkaar legt, kan je meestal op basis van de koppen zeggen bij welke krant elk artikel hoort.

Veel minoren, die inhoudelijk misschien best goed waren, kregen te weinig inschrijvingen doordat de naam niet goed was. Op de nieuwe minormarkt met een andere naam bleek er ineens veel meer belangstelling. Het zou niet hoeven uitmaken, maar toch blijkt een goede verpakking te helpen.

Kijk naar de verpakking van de sinterklaaspakjes. De peuters vinden het kapot scheuren van het papier nog de leukste bezigheid. En de ouderen beleven het meeste plezier aan het verpakken van het cadeau in een imposante surprise.

Maar aan sommige verpakkingen, het uiterlijk, valt niet zo heel veel te doen. Ja, de cosmetica-industrie verdient er miljoenen aan. En de laatste jaren gaat men zelfs over tot cosmetische chirurgie. Al worden de meesten, toch meer vrouwen dan mannen, er mijns inziens niet mooier op, terwijl dat wel de bedoeling is. Veel Afrikanen met een donkere huidskleur willen een lichtere. Blanke Europeanen willen zomers juist een bruin tintje. Het lijkt alsof de verpakking bepaalt of iets (of iemand) aantrekkelijk is en minder op wat er onder(huids) zit.