DDoS-aanval legt digitale leeromgeving HUbl plat

De digitale leeromgeving HUbl is sinds zaterdag offline. De storing is veroorzaakt door een stroom DDoS-aanvallen op computersystemen van de hogeschool.

Door een DDoS-aanval vragen talloze gekaapte computers massaal informatie op aan computernetwerken. Het gevolg is dat deze netwerken traag worden of niet meer functioneren. Medewerkers van de HU en de leverancier van HUbl werken aan een oplossing.

‘We hebben verschillende maatregelen getroffen om de hinderlijke effecten voor studenten en medewerkers zoveel en waar mogelijk te beperken’, meldt de hogeschool op Sharepoint. ‘Aangezien het verloop van de DDoS-aanvallen niet te voorspellen is, kan het voorkomen dat inloggen mislukt en/of de snelheid van IT-systemen minder is.’

De jongste aanvallen dateren van afgelopen zaterdag aan het eind van de middag. Ook vorige week woensdag en donderdag waren de systemen van de HU het doelwit. Daardoor werkte Sharepoint minder goed. Ook begin november vorig jaar lag de HU onder vuur.