Combinatie Besix en Strukton bouwen nieuw HU-pand

Een nieuwe stap in de nieuwbouw van de HU in De Uithof. Spark, de combinatie van bouwbedrijven Besix en Strukton, gaat het pand aan de Heidelberglaan bouwen.

Dat maakt de hogeschool bekend in een bericht op Sharepoint (inloggen). Spark heeft in januari de definitieve gunning gekregen. De combinatie scoorde tijdens de aanbesteding het beste op de technische kwaliteiten tijdens de bouw en bij het onderhoud. Daarbij zet de combinatie Besix-Strukton een zeer duurzaam perceel neer. Het architectenbureau Schmidt Hammer Lassen uit Denemarken tekent voor het ontwerp.

Besix Nederland is onderdeel van Besix Group, een internationale bouwonderneming uit België. De groep werkte onder meer mee aan de hoogste toren ter wereld: de ruim achthonderd meter tellende Burj Khalifa in Dubai. De voorloper van Strukton ontstond toen de Nederlandse Spoorwegen een hoofdgebouw in Utrecht realiseerde: de monumentale Inktpot in Utrecht. Na een fusie met een Deens bouwbedrijf werd het bedrijf Strukton genoemd.

Oplevering in 2017
Het ontwerp van de nieuwbouw heeft enige tijd ter inzage gelegen waarop belanghebbenden bezwaar konden aantekenen. Hiervan is geen gebruik gemaakt waardoor de bouwprocedure door kan gaan. De oplevering staat gepland in 2017. De gebruikers van de nieuwbouw zullen nog verder worden geïnformeerd. Dit zijn de faculteiten Economie en Management en Communicatie en Journalistiek en het Institute for ICT.

Het pand verrijst op het huidige parkeerterrein tussen Heidelberglaan, Bolognalaan en Cambridgelaan.

Op de site huontwikkelt.nl staan impressies van het nieuwe gebouw.