Storm in De Uithof: Code Rood voorbij, maar nog niet alle problemen

In Utrecht is code rood inmiddels teruggedraaid naar code geel. De wind zal verder afnemen.

De buslijnen rijden volgens de Utrechtse regiovervoerder weer, maar vertragingen en afwijkingen van de route zijn nog enige tijd mogelijk. Het treinverkeer ligt nog stil en de NS weet niet wanneer de treinen weer gaan rijden.

Eerder deze dag gold van 10 tot na 13 uur code rood. De brandweer riep daarbij op om binnen te blijven. Toch gingen de tentamens aan de HU gewoon door. Wel stuurde de hogeschool de mededeling rond dat iedereen die niet wilde of kon komen, het tentamen op een ander moment alsnog mag maken. Het is nog niet duidelijk hoeveel studenten hun tentamens hebben laten schieten.

Tussen kwart voor 12 en kwart voor 1 vielen ook lijn 12 en lijn 28 uit, meldde @U-OV op Twitter. Er konden geen bussen meer naar De Uithof rijden.

Bij de bushalte aan de Padualaan viel een boom om. Die belandde deels op de busbaan. Het busvervoer kon toen nog gewoon doorgaan. Inmiddels is de boom opgeruimd en afgevoerd, meldt DUB. Ook zag het bij de Universiteitsbibliotheek een gevelplaat vallen, bijna bovenop een paar auto’s die de parkeergarage op de Cambridgelaan binnenreden.

Het onderwijsfestival #HU Next18 in de Werkspoorkathedraal ging gewoon door. Wel zijn er een aantal sessies afgelast vanwege de storm.