‘Café Noah’ moet het Stefs van de nieuwbouw worden

Het Proeflokaal op de Padualaan wordt al door studenten gerund

Zes studieverenigingen willen Café Noah gaan runnen in de nieuwbouw op Heidelberglaan 15. Hun plannen moeten nog wel worden gefinetuned, zegt de HU.

De verenigingen van onder andere de opleidingen Journalistiek, ICT en de voormalige faculteit Economie & Management hebben vergevorderde plannen om samen een science café te gaan runnen op de in 2018 in gebruik te nemen HU-locatie. De zevende vereniging (Vox van communicatiemanagement, eventmanagement en bedrijfscommunicatie) haakte eerder af.

Café Noah, zo luidt de conceptnaam, moet na Het7de en Het Proeflokaal het derde door studenten gerunde café op de Hogeschool Utrecht worden. ‘We hebben met hen om de tafel gezeten’, zegt Anne de Wal, woordvoerster van de verzameling studentenverenigingen. ‘We zien daar dat een door studenten gerund café goed werkt.’

Catchy naam
De HU verzorgt de aanbesteding en heeft ook een beoordelingscommissie aangesteld die de plannen goed- of afkeurt. De verenigingen dienden eerder een plan in, maar daar schortte nog het een en ander aan, zegt HU-projectleider Aukje Timmer. ‘Er moest meer diepte in, in elk opzicht. Ik verwacht dat ze het plan over twee of drie weken weer kunnen pitchen. Dat het rond komt, is wel mijn verwachting.’ Er is inmiddels een nieuw, bijgeschaafd plan ingediend. Timmer benadrukt echter wel dat de aanbesteding nog niet rond is.

‘Noah’ is Arabisch voor ‘rust’, ‘maar ook gewoon een leuke, catchy naam’, aldus De Wal. Er moet een poule komen van vijftig of zestig studenten, die vrijwillig bardiensten van zo’n twee uur kunnen draaien. Dat hoeven niet per se studenten van de betreffende studieverenigingen te zijn. Het enige wat nodig is, is een Instructie Verantwoord Schenken-certificaat (IVA). Naar verwachting opent het café in het begin van 2018, wanneer het hele gebouw is opgeleverd.

Stefs
Met de verhuizing komt een einde aan café Stefs, dat jarenlang gehuisvest was op de Padualaan en nu aan de Bolognalaan zit. Het café verhuist niet nog een keer mee met de mediagerelateerde opleidingen. Wat er met het huidige gebouw aan de Bolognalaan gaat gebeuren, is nog niet bekend.