Bonhof bij jaaropening: ‘Geen geringe opgave’

'Het is even wennen, de nieuwe werkplek, met de clean desk policy.' Het was een korte persoonlijke noot van Geri Bonhof, voorzitter van het college van bestuur, tijdens haar speech in een goedgevulde collegezaal aan de FEM bij de jaaropening.

Bonhof sprak over de nieuwe werkplek van het college, sinds een week op de faculteit Educatie. Maar die opmerking stond vooral in de context van haar toelichting op de HU-ambities in 2020. Over de nieuwe huisvesting, over een University of Applied Sciences in een internationale context maar met heel sterke wortels in de regio. Over een toekomst die anders is dan wij nu denken. Over docenten die kennis delen in professionele teams. En over de noodzaak van onderwijsinnovatie.

'Maar wanneer moet die onderwijsinnovatie dan bedacht worden?' vroeg presentator en HU-lector Piet Bakker aan het einde van de speech. 'Dat kan ik er niet even op een zondagmiddag bij doen.' Bonhof wees op de bezuinigingen van 20 procent op het onderwijsondersteunend personeel en op voorgenomen investeringen in het hoger onderwijs door het ministerie. 'Maar het is inderdaad geen geringe opgave', gaf ze toe.

Na de speech volgden nog onder andere interviews met onder andere HU-alumni en docenten. Later is er ook de uitreiking van de HUgenotenprijs.