Columns

Wie is er schuldig?

“Wie is er begonnen?”, (en dus schuldig) vraagt een leerkracht aan vechtende kinderen op het schoolplein. Wie de schuld heeft, is dan nog wel te herleiden. Bij het conflict tussen de Israeliërs en de Palestijnen is dat moeilijk. Misschien niet in de ogen van een van beide bevolkingsgroepen, die denken dat het gelijk aan hun kant is.
Een Amerikaanse weduwe kreeg onlangs 17,5 miljard dollar toegewezen als schadevergoeding voor haar man die zich doodgerookt had met sigaretten van fabrikant R.J. Reynolds. Reynolds is in beroep gegaan. Is de leverancier de schuldige of de roker?

In Amerika durft men iemand die om hulp vraagt, nauwelijks te helpen met het idee dat je achteraf voor allelei zaken aansprakelijk gesteld kan worden. Vandaar die uitgebreide gebruiksaanwijzingen: stop geen poes in de magnetron om die te drogen. Is de dronken chauffeur verantwoordelijk voor de aanrijding of de caféhouder?

Hoe staat het met de MH17-ramp? Poetin zegt dat het westen te opdringerig is en dat dit de oorzaak is dat er geen vrede is in Oost-Oekraïne. Malaysian Airlines en KLM zeggen dat je daar wel overheen kon vliegen. Amerika zegt dat Rusland het afweergeschut heeft geleverd en (zie Amerika’s wetgeving) dan ben je verantwoordelijk. Wie gaf het bevel tot schieten? Wie is er schuldig?