Beurzen voor fulltime studentbestuurders blijven

De fulltime bestuursbeurzen blijven voorlopig gehandhaafd. Een discussie om alleen nog maar vergoedingen toe te kennen aan studentbestuurders die daarnaast ook studeren, is in de ijskast gezet.

Dat meldt universiteitswebsite DUB naar aanleiding van een vergadering van de Universiteitsraad eerder deze week. Het college van bestuur van de Universiteit Utrecht opperde om in de nabije toekomst alleen nog beurzen te verstrekken aan parttime studentbestuurders.

De universiteit en hogeschool keren studenten een financiële tegemoetkoming uit bij studievertraging vanwege onder meer het lidmaatschap van het bestuur van een studentenorganisatie. De regelingen voor de bestuursbeurzen stemmen de HU en UU met elkaar af.

Studievertraging
Studentenunie VIDIUS keerde zich in een brief tegen het voorstel van het college van de universiteit. Volgens het college lopen parttime bestuurders minder kans op studievertraging, maar VIDIUS hekelt het feit dat hierover geen overleg is geweest en maakt zich ‘ernstige zorgen’ over de toekomst van het Utrechtse studentenleven.

Deze discussie was onderdeel van een debat over de hoogte van de beurs. Vanwege het wegvallen van de basisbeurs wilde de U-raad het maandelijks bedrag opkrikken naar zeshonderd euro, schrijft DUB. Maar het college wilde aanvankelijk niet verder gaan dan driehonderd euro.

Compromis
Tijdens een bij vlagen tumultueuze vergadering, met veel studentbestuurders op de publieke tribune, werd uiteindelijk een compromis gesloten: de beurzen gaan komend studiejaar met zo’n 135 euro omhoog naar 425 euro per maand. Nu de regeling bij de universiteit is goedgekeurd, zal het college van de HU het voorstel ter goedkeuring voorleggen aan de Hogeschoolraad.