Het museum is wél leuk

Sander Karst (vijfdejaars communicatiemanagement) en Rieke Horlings (derdejaars kunst en economie) steken veel van hun tijd in Xpose, de jongerencommissie van het Centraal Museum. Met de activiteit ‘American Evening’ deden ze een eerste gooi naar de gunst van de Utrechtse student. Ze zijn ervan overtuigd dat studenten het museum wél interessant kunnen vinden.

Het Centraal Museum meldt trots in haar folders een hoog percentage bezoekers onder de 25 jaar te ontvangen, bijna 28 procent. Maar dat studenten in die groep jongeren ondervertegenwoordigd zijn, was het museum toch wel een doorn in het oog, zeker als je de enorme studentenpopulatie van Utrecht in ogenschouw neemt. Met het oprichten van Xpose lonkt het Centraal museum nadrukkelijk naar de Utrechtse student. Eind september presenteerde Xpose haar eerste activiteit: ‘American Evening’, die bestond uit een rondleiding door de tentoonstelling ‘This is America’, met aansluitend een workshop stencil art en street art.

En, was het allemaal snel en hip genoeg voor de studenten?

Rieke: Er kwamen zo’n zestig man op af, die erg enthousiast waren.
Sander: Je gaat naar een museum, en je komt terug met een zelfgemaakt kunstwerkje. Leuk toch? We hadden een bar, dus je kon een biertje drinken; ook belangrijk.
Rieke: Dat het goed ging, was toch een opluchting, want we zaten behoorlijk in spanning of het zou aanslaan. We zullen nog wel kritiek krijgen van mensen die er écht verstand van hebben.

Pardon? En jullie zelf dan?
Rieke: Wij zijn nog onervaren. We zijn ook niet aangenomen om er verstand van te hebben, maar om onze achterban te vertegenwoordigen.

Er wordt toch wel van je verwacht dat je een visie hebt?
Sander: Zeker. En die hebben we ook. We willen zorgen dat er meer te beleven is in het museum. Meer dóén, in plaats van stilletjes rondlopen.
Rieke: De commissieleden zijn vooral uitgekozen op diversiteit. Veel verschillende mensen dus, en ieder vertegenwoordigt een andere groep studenten.

Lijkt me lastig om tot een besluit te komen, met al die diversiteit.
Sander: Voor onze komende tentoonstelling ‘Humor vs Art’ moesten we de kunstwerken selecteren. Dat was echt een hel. We werken allemaal van huis uit, dus je bleef maar heen en weer mailen. Al met al ging daar vreselijk veel tijd in zitten.
Rieke: Dat gaat ongemerkt. Vrienden zeggen soms: moet je nou alweer vergaderen?
Sander: Als je het leuk vindt, maakt het niet uit.
Rieke: Het is juist goed dat we het meestal niet met elkaar eens zijn. Dat dwingt je om verder te denken, waarna je alles weer naar een hoger plan tilt.
Sander: Eerst hadden we een heel ander plan voor ‘Humor vs Art’. Maar niet iedereen was overtuigd. Dus moet je iets beters bedenken. Uiteindelijk komt er dan een veel mooier plan uit. We hebben nu een concept, waarin we cabaretiers een sketch laten doen over een kunstwerk uit de tentoonstelling. Jonge, aanstormende cabaretiers, zoals Samba Schutte en Omar Ahaddaf. Hun sketch wordt op een scherm vertoond naast het object.

Meeliften op de populariteit van cabaret?
Rieke: We willen het herkenbaar maken. Cabaret is herkenbaar en laagdrempelig.
Sander: Je hoeft niet je eigen visie te ontwikkelen; de cabaretier geeft de visie.

Voorgekauwde kunst, dus.
Rieke: Nee, het stimuleert juist om zelf na te denken! Je hoeft het niet eens te zijn met de cabaretier.

Waarom is de student met geen stok het museum in te krijgen? Waarom deze kunstgrepen?
Sander: Vóór je achttiende nemen je ouders je mee naar het museum en je school organiseert museumbezoekjes. Als je eenmaal op kamers zit, komt het er niet meer van.
Rieke: Museumbezoek is te zwaarbeladen. Studenten hebben het druk en zitten veel met hun neus in de boeken. In hun vrije tijd willen ze vermaakt worden. Ze willen gemakkelijk consumeren.

Een bezoek aan het museum kost toch ook meer moeite dan een filmpje pakken?

Rieke: Onze tentoonstelling kost wél weinig moeite. Je moet het zien als een kennismaking met het Centraal Museum, waarna de drempel voor een volgend bezoek lager wordt.

Hoe serieus worden jullie genomen door het museum?
Sander: Als je ziet wat we allemaal voor elkaar krijgen…
Rieke: Er is altijd wel iemand die ons helpt. We kunnen op alle deuren aankloppen. En bij ‘ American Evening’ waren alle lagen van het museum betrokken. En op de aanvond zelf waren veel museummedewerkers aanwezig.
Sander: Ook de directeur.

En krijgen jullie ook een serieus budget?
Rieke: Als je nieuw concept bedenkt, krijg je vaak te horen dat het te duur is. Dat verbaasde me wel. Maar toch is het ook wel goed, want je leert een stap verder te denken.

Dus Tivoli heeft er een concurrent bij?
Sander: Naar het museum gaan is geweldig. Ik heb een OV-kaart en een goedkope museumjaarkaart. Op een vrije middag spring ik in de trein en ik kies een mooie tentoonstelling uit.

David Mulder

De tentoonstelling ‘Humor vs Art’ loopt van 21 oktober tot en met 7 januari. De toegang is gratis met Museum Jaarkaart, met studentenkorting: 5 euro.